|
|
نشریه بین المللی روانشناسی- طرح های آزمایشی و شبه آزمایشی
|
طرح های آزمایشی و شبه آزمایشی
|
|
حذف تصاویر و رنگها | تاریخ ارسال: 1400/11/26 | |
طرحهای پژوهشی آزمایشی و شبه آزمایشی در علوم اجتماعی
دکتر حسین شکرکن
منظور از آزمایش 1 هر رویداد یا مداخله 2 است که یا توسط آزماینده کنترل و مهار میشود و یا طبیعتا رخ میدهد. این رویداد در زندگی پاسخ دهندگان تأثیر داشته و پیامدهای احتمالی آن میتوانند بهطریق تجربی ارزیابی شوند. آزمایشها را میتوان بر این مبنا که آیا تشکیل گروههای مختلف از طریق گماردن پاسخ دهندگان به مداخله بهصورت تصادفی یا غیرتصادفی بوده است به دو دسته عمده تقسیم کرد. دسته اول را طرحهای آزمایشی حقیقی و دسته دوم را طرحهای شبه آزمایشی مینامند.
آزمایشها وسائل بررسی فرضیههای علی هستند. سنتاً سه شرط برای پذیرش اینکه رابطه بین دو متغیر علی است و اینکه جهت علیت از الف به ب است وجود دارد: 1- شرط نخست مربوط به تقدم رتبی است و اظهار میدارد که یک علت باید از نظر رتبه پیش از معلول باشد. برآوردن این شرط در صورتی که محقق بداند که پاسخدهندگان چه وقت مداخلهای را دریافت کردهاند معمولاً کاری ساده است. محقق میتواند این دانش را با اطلاع خود از عملکرد پیش آزمون 3 و پس آزمون 4 پاسخدهندگان ترکیب کند و میتواند اعمال یک مداخله را با گونهای سنجش تغییر در متغیر وابسته مرتبط سازد. محققی که یک آزمایش حقیقی را انجام میدهد میداند که گماردن تصادفی آزمودنیها به گروههای آزمایشی و گواه معادلبودن پیش آزمونها را در این گروهها بهصورت احتمالاتی تأمین خواهد کرد. بنابراین،، اگر تفاوتهائی در پس آزمونها وجود داشته باشد، میداند که این تفاوتها احتمالاً پس از اعمال مداخلهها روی دادهاند. 2- شرط لازم دوم برای استنباط قابل اعتماد یک رابطه علی از الف به ب این است که مداخله یا مداخلهها باید با معلول تغییر همسان 5 داشته باشند، چه اگر علت و معلول به نحو بالقوه مربوط نباشند، یکی نمیتواند علت دیگری باشد.
روشهائی آماری برای آزمودن این موضوع که آیا تغییر همسان وجود داشته است یا نه در اختیار است و معیارهایی دلبخواه (مثلاْ، 05/0 P
| | | |